Iiris Viljanen
Biography
Iiris Viljanen släpper albumet ”Själsligt uppvaknande vid Slussen”. Det är resultatet av en kris – och just ett uppvaknande. Skivan blev delvis till under en vistelse på Bergmangårdarna på Fårö. Det är är en vindlande, omtumlande, både sorgsen och humoristisk odyssé om läkeprocessen genom en kris. Där kontakt med naturen har hjälpt till att känna ett sammanhang, få distans och ny energi.
Artist: Iiris Viljanen
Titel: Själsligt uppvaknande vid Slussen
Släppdatum: 26 april
Lyssna: https://found.ee/sjalsligt-uppvaknande-vid-slussen-iris
Bandcamp: https://iirisviljanenshop.bandcamp.com/album/sj-lsligt-uppvaknande-vid-slussen
Beställ vinyl och CD: https://adrian-recordings.myshopify.com/search?q=Iiris+Viljanen
“Samstämmigheten mellan text och musik är stark och förstärks som alltid av den oförställda sångrösten. Det är som att alltsammans, på ett naturligt flödande vis, bildar en odelbar helhet. Jag tror på det jag hör och kan inte tänka mig att de här sångerna – eller de tidigare – skulle kunna göras på något annat sätt.”
– Dan Backman – SvD
Iiris Viljanens nya album ”Själsligt uppvaknande vid Slussen” är en vindlande, omtumlande, både sorgsen och humoristisk odyssé om läkeprocessen genom en kris. Där kontakt med naturen har hjälpt till att känna ett sammanhang, få distans och ny energi. Som lyssnare dras du in direkt av det inledande eposet ”Ett litet liv” som väller fram med intensivt ordflöde och närmast The Band-levande riv, och du släpper knappast taget förrän allting tio låtar senare avrundas i en livsluttrad soulserenad med textraderna ”En ny vecka i det här livet, jag börjar bli van/Ger mig ut i våren och nu hörs Fredrik över stan/Så har det låtit inom mig i så många år”.
Det var under ett två veckor långt residens på Bergmangårdarna på Fårö som Iiris insåg att hon kanske hade en hel svensk skiva inom sig igen. De natursköna omgivningarna, djurlivet och inspirerande rummen i mästerregissörens hus väckte någonting i henne. Ibland högst konkret, som i låten ”Inspelningsplatsen”, i andra fall hade tiden på platsen mer en utlösande funktion.
– Under vistelsen fick jag också möjligheten att få titta på flera av Bergmans filmer i hans egna biograf och kunde känna en slags släktskap till vilka teman han berättade om som konstnär: relationer, känslor och psykisk ohälsa.
Om krisen säger Iiris:
– Jag kände mig på botten av mitt liv, på ett nytt sätt än tidigare. Det var en tydlig brytpunkt. Om man lyssnat på min musik skulle man kunna tro att jag är en person som är i kontakt med mina känslor, men en bit in i krisen insåg jag att min känslopalett i verkliga livet var avstängd. Och att vissa känslor, som ilska, aldrig har fått komma fram. Den har i stället satt sig i kroppen och gett en rad symtom som bara blev allt konstigare. Det var ett av alla uppvaknanden längs vägen: att inse att det nästan uteslutande är när jag skrivit musik som mina känslor uttryckts.
Under loppet av ett år skrev hon det material som utgör albumet ”Själsligt uppvaknande vid Slussen”.
– Texterna, i kombination med kompositionerna, får på samma sätt som på tidigare skivor skildra komplicerade sinnesstämningar och situationer som inte kan förklaras på något annat sätt än just genom de utvalda orden och tonerna. Det är det som är magin med musik, att man kan beskriva livet i all sin komplexitet. Jag tycker också om att använda mig av humor som ett verktyg för att skapa liv i berättelserna.
Den kanske allra tydligaste skillnaden från tidigare släpp är den markanta livekänslan.
– Det är ett medvetet val och gjordes för att jag ville generera en annan energi än på mina tidigare skivor. Jag sjöng nästan alla låtar live samtidigt som vi spelade in med bandet. Och jag hade med mig otroliga musiker som fick göra sin egen grej utan att jag kom med färdiga idéer till dem. Så den här skivans spel och sound är en gemensam skapelse av alla i bandet. Vi hade repat mycket och gjort en första spelning med låtarna på Fasching och sen gick vi in i studion bara nån vecka senare. Det var ett grymt sätt att arbeta på.
Text och musik komponerad av Iiris Viljanen.
Stråkarrangemang till “Mitt inre barn” skrivet av Daniel Migdal. Stråkarrangemang till “Självmord i Finland” och blåsarrangemang till “Jag börjar bli van” skrivna av Simon Lägervik Sjöstedt.
Inspelat i Stockholm i Atlantis-studion med tekniker Niclas Lindström, på Riksmixningsverket med Vilma Colling och i Matti Byes studio och Fryshuset.
Produktion: Iiris Viljanen
Mixning: Simon Nordberg
Mastering: Claes Persson
Formgivning: Eva Wilsson
Omslagsporträtt: Per Kristiansen
Studiofoton: Hans Malm